۱۳۸۹ مرداد ۱۱, دوشنبه

رقص‌های آذربایجانی

رقص‌های آذربایجانی از سری رقص‌های فولکلوریک است که از نسلی به نسل بعدی منتقل و در این پروسه توسعه و شکل گرفته‌است. بعضی از این رقص‌ها در اصل جزء مراسم دینی و یا جزء از آمادگی‌های جنگی و دفاعی بوده‌است در هر صورت در حال حاضر از این رقص‌ها در مجالس عروسی در ایران و جمهوری آذربایجان و در برگزاری برنامه‌های ورزشی و گردهمایی‌های فرهنگی در جمهوری آذربایجان استفاده می‌شود.
* شاخسی (شاه حسین) رفتن که در ماه محرم در بین مردم آذربایجان رواج دارد در اصل یک رقص و رژه نظامی بوده‌است.
* دیدگاه هلن اریکسن درباره رقص بانوان آذربایجان :« آذربایجان یکی از جمهوری های قفقاز شوروی سابق بود. امروزه جمهوری مستقلی است که به دلیل داشتن ذخایر غنی نفت مورد توجه بین­المللی است.
تعداد بسیاری از آذری­ها در شمال غربی ایران ودر منطقه شهر تبریز ساکن هستند. رقص بانوان در قفقاز به لحاظ حرکات دلپذیر دست، حرکات بیانگر بازو و قدمهای ظریف از دیگر رقص ها تمیز داده میشود. قدمهای ظریف ایفاگر رقص توسط دامن های بلند پوشیده شده و چنین می نماید که ایفاگر رقص به حالت شناور بر روی زمین جاری است.
رقص ها گاهی غمگین، گاهی آتشین و بیشتر تغزلی است و بیانگر سرشت فاخر بانوان آذری است. رقصهای سولو و گروهی درعروسی و سایر مناسبتها اساسا ساده است. این رقصها در شوروی سابق بصورت رقصهای هنری صحنه­ای، ارتقا یافته است.
لیست انواع رقص‌های فولکلوریک قدیمی آذربایجانی
رقص یاللی
رقص جیرانی
رقص آسما کسمه
* رقص آبایی
* رقص آذربایجان
* رقص آستا قاراباغی
* رقص آسما کسمه
* رقص آغیر قاراداغی
* رقص آلچا گولو
* رقص آواری
* رقص آی بری باخ
* رقص انزلی
* رقص اوچ بادام بیر قوز
* رقص اوچ نومره. دورد نومره. بش نومره. آلتی نومره
* رقص اوزون دره
* رقص اون دورد نومره
* رقص ایکی آروادلی
* رقص بریلیانت
* رقص بنؤوشه
* رقص پهلوانی
* رقص تامارا
* رقص توی (عروسی)
* رقص توراجی
* رقص ترکمه
* رقص جامیش باغا گیردی
* رقص جنگی
* رقص جیرانی
* رقص جهری بی یم
* رقص چاتتادی
* رقص چال پاپاق
* رقص چیت تومان
* رقص خالاباجی
* رقص خان­ چوبانی
* رقص دارتما یاخام جیریلدی
* رقص دارچینی
* رقص دسمالی
* رقص رنگی
* رقص زوغالی
* رقص ساری باش
* رقص ساموخ
* رقص سمنی
* رقص شالاخو
* رقص شاهسونی
* رقص شکی
* رقص عنابی
* رقص قازاغی
* رقص قایتاغی
* رقص قوچعلی
* رقص قوفتا
* رقص قیتقیلدا
* رقص قیزلار بولاغی
* رقص قیزیل گول
* رقص کئچی مه مه سی
* رقص کسمه
* رقص کندیری
* رقص کوراغلو
* رقص کوراغلونون قایتارماسی
* رقص گلین آتلاندی
* رقص گلین گتیرمه
* رقص گلین هاواسی
* رقص گول گز
* رقص گولمه یی
* رقص لاله
* رقص مجسمه
* رقص میصری
* رقص میرزایی
* رقص میرواری
* رقص نازنازی
* رقص واغزالی
* رقص وئلاچولا

* رقص هالای

*رقص هئیراتی

* رقص هئیوا گولو

* رقص یاللی

* رقص یئرلی

* رقص یوز بیر

لیست انواع رقص‌های فولکلوریک معاصر آذربایجانی

* آذربایجان مارالی

* آغ چیچک

* آیشات

* اوزومچی

*اووچی

* ایلک باهار

* بایرام سوئیتاسی

* بختوری

* چوبان رقصی

* چوبانی

*داغلار گوزلی
* داغلی رقصی
* دیلیجان
* دیاموند
* ساری گلین
* ساز
* شیخ شامیل
* عاشق آبادی
* قاراباغ یاللیسی
* قاوال* قیسقانج
* لزگی* مارال
* مزه لی
* نابات خانیم
* ناز ایلمه
* نعلبکی
* نه قدر قشنگسن
* یوردو- یوردو
رقص لزگییا رقص لزگینکا (به ترکی آذربایجانی: Ləzgi) (به انگلیسی: Lezgi) رقص رزمی بزمی اهالی آذربایجان و از جمله مشهورترین و قدیمی‌ترین آنهاست که تحت تاثیر نام مردم لزگی به رقص لزگینکا و بعدها به رقص لزگی شهرت یافته است.
لزگی‌ها مردمانی مسلمان وساکن جمهوری خودمختار داغستان روسیه در منطقه قفقاز هستند.آهنگ رقص لزگیآهنگ آن ریتمیک، متحرک و سبک است که ابتدا با جهش‌های آرام‌آرام شروع شده و بعداً ضرب آن زیادتر شده و در پایان به ریتم تند تبدیل می‌شود.
همراه با رقص لزگی سه نت چهار تایی نواخته می‌شود که گویند همان باله مشهور آذربایجان است و نوای سرنا و دهل آن را همراهی می کند.میزان موسیقی لزگی 6/8 و تمپو آن 2/3 است.حرکات رقص لزگیمراسم رقص لزگی دارای چندین حرکت آرام و تند است که بلافاصله با چرخش سریع تغییر ریتم داده و با حرکات موزون رقص ناز اِلَما (ناز نکن) و رقص کوراوغلو (قهرمان مبارزه با ظلم و ستم) توسط هنرمندان آذری ترکیب شده و رقص دلنشینی را پدید آورده است .نشست و برخاست ها،حرکات مخصوص دست و پنجه پا در حین رقص نشان دهنده و یادآور نماد و خصوصیات قومی و ملیتی ایفاگران رقصند که از آن جمله به عنوان نمونه می توان به موارد زیر اشاره نمود:
* روی پنجه پا می‌ایستند سپس قدرت را از نوک پا می‌گیرند و به طرف سینه می‌کشند و آن را داخل سینه می‌کنند که علت ایستادن روی پنجه داشتن قامتی کشیده و سرعت عمل بالا می‌باشد و همچنین جلو بودن سینه نشانگر سپر برای دفاع از خاک و ناموس می‌باشد.* شکم را داخل می‌کشند و سینه را جلو نگه می‌دارند.
* دست‌ها را باز و سر را بالا نگه می‌دارند و به طرف جلو نگاه می‌کنند که دست‌های باز نشانگر سپر برای دفاع از خاک و نشانه آزادی و تمایل به پرواز است.
* سر را بالا نگه می‌دارند تا نشان دهند ملتی همیشه سربلند هستند.
* طریقه نگه داشتن دست‌ها بدین صورت است که در سه زاویه مختلف حتماً باید نود درجه باشد.لباس رقص لزگیاین رقص با لباس‌های خاص و بسیار شکیل در رنگ‌های گوناگون که اغلب مشکی و قرمز بوده و با چکمه براق تا زیر زانو و با کلاهی از پشم سپید، همراه با بالاپوشی سبک و چسبیده به بدن و شلواری تنگ و چسبان و مناسب برای هرگونه حرکت آغاز می‌شود. این رِنگ‌ها از نظر عاطفی خاصیت روانی و تأثیر درونی نقش اساسی دارند به عنوان نمونه:
* رنگ قرمز دارای کشش و قدرت انرژی زیاد است. مثبت و متجاوز و تهییج‌کننده است، موجب افزایش کشش عضلانی بدن می‌شود و این برای تحرک زیاد لزگی بسیار مناسب است. محرک اراده برای پیروزی و مظهر حیات و زندگی است به منظور دفاع از سرزمین و محتوای عاطفی رنگ قرمز آمال و آرزوهاست. روان‌شناسان شکل رنگ قرمز را مربع می‌دانند و صدایی شبیه به ترومپت دارد و بلند و از نظر موسیقی گام ماژور را دربرمی‌گیرد، قرمز را به عنوان رنگ اصلی و رنگ استاندارد معرفی می‌کنند.
* رنگ سیاه را افراد کمال‌طلب، رمزآلود و شیک‌پوش و برعکس سفید را افراد خاکی دارای اخلاص و اعتدال دربر دارند و رنگ سیاه را سمبل پوشیدگی اختفا، رازداری، ابهام، ترور، حیا و حجب، شکنجه و... می‌دانند، پس هریک از این رنگ‌ها درخور معنا و مفهومی هستند.نحوه اجرای رقص لزگیلزگی از جانب مردان به صورت انفرادی و یا از طرف زنان به شکل دونفره اجرا می شود، حضور زنان و مردان در کنار هم نشانه‌ای است که به یک اندازه در آینده مؤثر هستند.زمانی که از جانب دو نفر مرد اجرا می‌شود به مسابقه‌ای تبدیل می‌شود که در آن چابکی و سایر مهارت‌های رقاصان را به نمایش می‌گذارد اکثر اوقات با شمشیر و یا چوب همراه است که نشانه مردان دلیری است که در حفاظت از قلمرو و ایل مصمم و توانایند.و گاهی نیز به صورت گروهی اجرا می‌شود که رقص دسته‌جمعی در کنار هم نشانگر آن است که تمامی اعضا در برابر هر عامل خارجی متحد و یک‌پارچه‌اند و در حفظ داشته‌های فرهنگی یکدل و مصمم.رقص لزگی شباهتهای زیادی به رقص قایتاغی دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر