* شاخسی (شاه حسین) رفتن که در ماه محرم در بین مردم آذربایجان رواج دارد در اصل یک رقص و رژه نظامی بودهاست.
* دیدگاه هلن اریکسن درباره رقص بانوان آذربایجان :« آذربایجان یکی از جمهوری های قفقاز شوروی سابق بود. امروزه جمهوری مستقلی است که به دلیل داشتن ذخایر غنی نفت مورد توجه بینالمللی است.
تعداد بسیاری از آذریها در شمال غربی ایران ودر منطقه شهر تبریز ساکن هستند. رقص بانوان در قفقاز به لحاظ حرکات دلپذیر دست، حرکات بیانگر بازو و قدمهای ظریف از دیگر رقص ها تمیز داده میشود. قدمهای ظریف ایفاگر رقص توسط دامن های بلند پوشیده شده و چنین می نماید که ایفاگر رقص به حالت شناور بر روی زمین جاری است.
رقص ها گاهی غمگین، گاهی آتشین و بیشتر تغزلی است و بیانگر سرشت فاخر بانوان آذری است. رقصهای سولو و گروهی درعروسی و سایر مناسبتها اساسا ساده است. این رقصها در شوروی سابق بصورت رقصهای هنری صحنهای، ارتقا یافته است.
لیست انواع رقصهای فولکلوریک قدیمی آذربایجانی
رقص یاللی
رقص جیرانی
رقص آسما کسمه
* رقص آبایی
* رقص آذربایجان
* رقص آستا قاراباغی
* رقص آسما کسمه
* رقص آغیر قاراداغی
* رقص آلچا گولو
* رقص آواری
* رقص آی بری باخ
* رقص انزلی
* رقص اوچ بادام بیر قوز
* رقص اوچ نومره. دورد نومره. بش نومره. آلتی نومره
* رقص اوزون دره
* رقص اون دورد نومره
* رقص ایکی آروادلی
* رقص بریلیانت
* رقص بنؤوشه
* رقص پهلوانی
* رقص تامارا
* رقص توی (عروسی)
* رقص توراجی
* رقص ترکمه
* رقص جامیش باغا گیردی
* رقص جنگی
* رقص جیرانی
* رقص جهری بی یم
* رقص چاتتادی
* رقص چال پاپاق
* رقص چیت تومان
* رقص خالاباجی
* رقص خان چوبانی
* رقص دارتما یاخام جیریلدی
* رقص دارچینی
* رقص دسمالی
* رقص رنگی
* رقص زوغالی
* رقص ساری باش
* رقص ساموخ
* رقص سمنی
* رقص شالاخو
* رقص شاهسونی
* رقص شکی
* رقص عنابی
* رقص قازاغی
* رقص قایتاغی
* رقص قوچعلی
* رقص قوفتا
* رقص قیتقیلدا
* رقص قیزلار بولاغی
* رقص قیزیل گول
* رقص کئچی مه مه سی
* رقص کسمه
* رقص کندیری
* رقص کوراغلو
* رقص کوراغلونون قایتارماسی
* رقص گلین آتلاندی
* رقص گلین گتیرمه
* رقص گلین هاواسی
* رقص گول گز
* رقص گولمه یی
* رقص لاله
* رقص مجسمه
* رقص میصری
* رقص میرزایی
* رقص میرواری
* رقص نازنازی
* رقص واغزالی
* رقص وئلاچولا
* رقص هالای
*رقص هئیراتی
* رقص هئیوا گولو
* رقص یاللی
* رقص یئرلی
* رقص یوز بیر
لیست انواع رقصهای فولکلوریک معاصر آذربایجانی
* آذربایجان مارالی
* آغ چیچک
* آیشات
* اوزومچی
*اووچی
* ایلک باهار
* بایرام سوئیتاسی
* بختوری
* چوبان رقصی
* چوبانی
*داغلار گوزلی * داغلی رقصی * دیلیجان * دیاموند * ساری گلین * ساز * شیخ شامیل * عاشق آبادی * قاراباغ یاللیسی * قاوال* قیسقانج * لزگی* مارال * مزه لی * نابات خانیم * ناز ایلمه * نعلبکی * نه قدر قشنگسن * یوردو- یوردو رقص لزگییا رقص لزگینکا (به ترکی آذربایجانی: Ləzgi) (به انگلیسی: Lezgi) رقص رزمی بزمی اهالی آذربایجان و از جمله مشهورترین و قدیمیترین آنهاست که تحت تاثیر نام مردم لزگی به رقص لزگینکا و بعدها به رقص لزگی شهرت یافته است. لزگیها مردمانی مسلمان وساکن جمهوری خودمختار داغستان روسیه در منطقه قفقاز هستند.آهنگ رقص لزگیآهنگ آن ریتمیک، متحرک و سبک است که ابتدا با جهشهای آرامآرام شروع شده و بعداً ضرب آن زیادتر شده و در پایان به ریتم تند تبدیل میشود. همراه با رقص لزگی سه نت چهار تایی نواخته میشود که گویند همان باله مشهور آذربایجان است و نوای سرنا و دهل آن را همراهی می کند.میزان موسیقی لزگی 6/8 و تمپو آن 2/3 است.حرکات رقص لزگیمراسم رقص لزگی دارای چندین حرکت آرام و تند است که بلافاصله با چرخش سریع تغییر ریتم داده و با حرکات موزون رقص ناز اِلَما (ناز نکن) و رقص کوراوغلو (قهرمان مبارزه با ظلم و ستم) توسط هنرمندان آذری ترکیب شده و رقص دلنشینی را پدید آورده است .نشست و برخاست ها،حرکات مخصوص دست و پنجه پا در حین رقص نشان دهنده و یادآور نماد و خصوصیات قومی و ملیتی ایفاگران رقصند که از آن جمله به عنوان نمونه می توان به موارد زیر اشاره نمود: * روی پنجه پا میایستند سپس قدرت را از نوک پا میگیرند و به طرف سینه میکشند و آن را داخل سینه میکنند که علت ایستادن روی پنجه داشتن قامتی کشیده و سرعت عمل بالا میباشد و همچنین جلو بودن سینه نشانگر سپر برای دفاع از خاک و ناموس میباشد.* شکم را داخل میکشند و سینه را جلو نگه میدارند. * دستها را باز و سر را بالا نگه میدارند و به طرف جلو نگاه میکنند که دستهای باز نشانگر سپر برای دفاع از خاک و نشانه آزادی و تمایل به پرواز است. * سر را بالا نگه میدارند تا نشان دهند ملتی همیشه سربلند هستند. * طریقه نگه داشتن دستها بدین صورت است که در سه زاویه مختلف حتماً باید نود درجه باشد.لباس رقص لزگیاین رقص با لباسهای خاص و بسیار شکیل در رنگهای گوناگون که اغلب مشکی و قرمز بوده و با چکمه براق تا زیر زانو و با کلاهی از پشم سپید، همراه با بالاپوشی سبک و چسبیده به بدن و شلواری تنگ و چسبان و مناسب برای هرگونه حرکت آغاز میشود. این رِنگها از نظر عاطفی خاصیت روانی و تأثیر درونی نقش اساسی دارند به عنوان نمونه: * رنگ قرمز دارای کشش و قدرت انرژی زیاد است. مثبت و متجاوز و تهییجکننده است، موجب افزایش کشش عضلانی بدن میشود و این برای تحرک زیاد لزگی بسیار مناسب است. محرک اراده برای پیروزی و مظهر حیات و زندگی است به منظور دفاع از سرزمین و محتوای عاطفی رنگ قرمز آمال و آرزوهاست. روانشناسان شکل رنگ قرمز را مربع میدانند و صدایی شبیه به ترومپت دارد و بلند و از نظر موسیقی گام ماژور را دربرمیگیرد، قرمز را به عنوان رنگ اصلی و رنگ استاندارد معرفی میکنند. * رنگ سیاه را افراد کمالطلب، رمزآلود و شیکپوش و برعکس سفید را افراد خاکی دارای اخلاص و اعتدال دربر دارند و رنگ سیاه را سمبل پوشیدگی اختفا، رازداری، ابهام، ترور، حیا و حجب، شکنجه و... میدانند، پس هریک از این رنگها درخور معنا و مفهومی هستند.نحوه اجرای رقص لزگیلزگی از جانب مردان به صورت انفرادی و یا از طرف زنان به شکل دونفره اجرا می شود، حضور زنان و مردان در کنار هم نشانهای است که به یک اندازه در آینده مؤثر هستند.زمانی که از جانب دو نفر مرد اجرا میشود به مسابقهای تبدیل میشود که در آن چابکی و سایر مهارتهای رقاصان را به نمایش میگذارد اکثر اوقات با شمشیر و یا چوب همراه است که نشانه مردان دلیری است که در حفاظت از قلمرو و ایل مصمم و توانایند.و گاهی نیز به صورت گروهی اجرا میشود که رقص دستهجمعی در کنار هم نشانگر آن است که تمامی اعضا در برابر هر عامل خارجی متحد و یکپارچهاند و در حفظ داشتههای فرهنگی یکدل و مصمم.رقص لزگی شباهتهای زیادی به رقص قایتاغی دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر